آخرین اخبار
کد مطلب: 146608
گزارش تصويري/
رونق برنج چمپا در شاليزارهاي لردگان/ فصل بهار بهشت کشاورزان لردگاني است
تاریخ انتشار : 1400/02/05 09:30:01
نمایش : 1430
برنج چمپاي لردگان يکي از مرغوب‌ترين و خوش‌عطر و بوترين نمونه‌هاي برنج دانه ريز کشور مي‌باشد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، با آغاز فصل بهار شهرستان لردگان رنگ سرسبزي و بوي عطر تازگي به خود مي گيرد، شهرستاني که بيش از هر چيزي به آب و هواي مطلوب، طبيعت بکر، چشمه ها و رودخانه هاي پر آب مشهور است آماده يک ضيافت پر از تلاش و زحمت مي شود و آن فصل کاشت تا رسيدن به برداشت نعمت پروردگار از زمين هاي حاصلخيز است.

به عبارتي فصل بهار بهشت کشاورزان لردگاني است تا با زحمت و عرق ريختن در مزارع و باغات خود سالي پر از خير و برکت را براي خود و جامعه فراهم کنند، دامپروري و کشاورزي جزئي از زندگي مردم اصيل لردگان است مردم اين ديار از گذشته هاي دور از اين طريق کسب روزي کرده اند و امروزه با وجود اينکه همه دم از مدرنيته مي زنند اما در اين ديار کشاورزي همچنان پر رونق است تا جايي که خيلي از جوانان با شور و اشتياق خاصي خود را براي فصل کاشت بهاري آماده مي کنند به خصوص با شروع شدن فصل برنج کاري در اين منطقه جوانان و حتي نوجوانان لردگاني نيروي انساني اصلي آن را تشکيل مي دهند.


 شهرستان لردگان، با بيش از 200 هزار نفر جمعيت، از جمله شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري است که سهم بسزايي در توليد بذر شلتوگ و برنج سفيد دارد به طوري که برنج چمپاي لردگان يکي از مرغوب‌ترين و خوش‌عطر و بوترين نمونه‌هاي برنج دانه ريز کشور مي‌باشد.

بيش از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع شهرستان لردگان به کشت برنج‌هاي چمپا، گرده، شهري و... اختصاص دارد که اکثراً با آب چشمه‌ها آبياري شده و ساليانه حدود ۱۵ هزار تن شلتوک و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن برنج از آن برداشت مي‌شود.

لازم به ذکر است فصل برنج کاري در لردگان از ماه اول بهار شروع مي شود و تا ماه اول پاييز ادامه پيدا خواهد کرد و در اين بين کشاورزان زحمت کش مي بايست روزها و ساعت ها بر زمين خود کار کنند تا اين محصول پر زحمت و البته ارزشمند با بهترين کيفيت روانه بازار و سفره هاي مردم شود.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس